SEO Copywriting

Seo is een term die intussen niet meer weg te denken is binnen de marketingwereld. Door ons online zoekgedrag en het enorme aanbod zijn de eerst getoonde resultaten door een zoekmachine erg gegeerd. Eerlijk: waarom zou je tot de zesde pagina scrollen als hetgeen je zoekt al op de eerste pagina terug te vinden is?

In België en Nederland is Google met stip de populairste zoekmachine. Er bestaan echter nog heel wat andere zoekmachines of zoekrobots. Denk bijvoorbeeld aan Bing, Yahoo, Baidu en DuckDuckGo. TextUp Copywriting is gespecialiseerd in seo-copywriting met betrekking tot Google. Andere zoekmachines werken mogelijk met andere algoritmes en vragen aangepaste seo-technieken.

Maar goed. Hoe krijg je Google nu zo ver dat hij/zij (geen idee of Google mannelijk of vrouwelijk is 😉) jouw website of pagina bovenaan de zoekresultaten toont?

Google (dat geldt voor alle zoekrobots) moet eerst en vooral snappen waar een tekst over gaat. Net zoals een ‘gewone’ lezer moet begrijpen waar het om draait, moet Google dat ook. Het principe is dus eenvoudig:

  • Heldere taal gebruiken, korte zinnen, overzichtelijke alinea’s
  • Structuur brengen in de tekst: koppen, subkoppen, opsommingen, conclusies enz.
  • Keywords, keywords en nog eens keywords

Makkelijker gezegd dan gedaan? Ik help je graag!

SEO

Seo is de afkorting voor ‘search engine optimalization’ ofwel ‘zoekwoordenoptimalisatie’. Een ander synoniem voor seo is vindbaarheid.

Seo bestaat uit een aantal technieken met als doel: het verbeteren of optimaliseren van je website zodat hij snel en makkelijk opgepikt wordt voor zoekmachines. Hoewel de teksten op je website hierin een belangrijke rol spelen, gaat het dus om veel meer dan enkel geschreven communicatie op een site. Zo zijn de structuur en de laadsnelheid van je website eveneens essentiële zaken die invloed hebben op een goede of minder goede seo of vindbaarheid.

Google is bij ons de meest gebruikte zoekmachine.

Seo is overigens niet te verwarren met sea: search engine advertising. Hoewel sea een belangrijke rol kan spelen in je marketingstrategie is het niet hetzelfde als seo. Seo zet optimaal in op het organisch bereiken van klanten. Organisch bereik betekent: zonder ervoor te betalen. Met sea ga je d.m.v. het plaatsen van een advertentie wel betalen om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen.

SEO Copywriting

SEO copywriting

Seo-copywriting is het schrijven van commercieel getinte content (copywriting) met het toepassen van de op dat moment geldende seo-technieken. Seo‑copywriting heeft bijgevolg als doel om wervende teksten te schrijven die door Google worden opgepikt en alzo bovenaan de zoekresultaten komen te staan.

Zoals je hierboven al opmerkte: seo-technieken veranderen doorheen de tijd. Een seo‑copywriter moet dus bij de pinken blijven inzake het bijblijven met deze technieken. Dat heeft alles te maken met het algoritme van Google.

Trefwoorden of keywords zijn een cruciaal gegeven om een goed seo-resultaat te bekomen.

Keywords zijn tegelijk ook een grote valkuil voor seo. Overdrijven met keywords en het onnatuurlijk veel herhalen van dezelfde trefwoorden maakt een tekst houterig en allesbehalve vlot leesbaar. We gaan dus op zoek naar synoniemen van de belangrijkste zoekwoorden en springen creatief om met verbuigingen, meervouden enz.

De essentie van seo-copywriting blijft het schrijven van een aantrekkelijke tekst die aangenaam om lezen is. De tekst is én blijft in de eerste plaats bedoeld voor de lezer!

Vandaag leven we in het tijdperk van internet en sociale media. Het gaat vandaag om het creëren van interessante en plezante content die mensen graag willen delen. Links van en naar je website of sociale media bouwen autoriteit en betrouwbaarheid op. Dat pikt Google op en gaandeweg gaan de betreffende pagina’s hoger scoren in de zoekresultaten.

Algoritme van Google

Op het internet is een enorme hoeveelheid informatie te vinden. Het is voor Google onmogelijk om alle informatie over een bepaald onderwerp op een beknopte, overzichtelijke manier te tonen in een zoekresultaat.

Bij het ingeven van een zoekwoord of ‑zin scant Google in een razendsnel tempo het gehele internet: miljarden webpagina’s gaan door de zoekindex. Google filtert hieruit de interessantste resultaten. Deze krijg je dan in een bepaalde volgorde te zien in de zoekresultaten.

Wat bestempelt Google als interessant? Hier zijn een aantal factoren van belang:

  • Gebruiksgemak van de website
  • Relevantie van de webpagina’s
  • Kwaliteit van de content en het gebruik van keywords
  • Betekenis van de ingegeven zoekopdracht
  • Instellingen van de website

Google maakt gebruik van algoritmen. Een algoritme is een stukje code in een programmeertaal dat gebruikt wordt om een probleem op te lossen. Met een algoritme bepaalt de maker vooraf wat er gebeurt in een bepaalde situatie. Welke zaken je al of niet te zien krijgt in een zoekopdracht is dus ‘voorgeprogrammeerd’.

Voorbeeld: Je bent op zoek naar een elektrische fiets. Je geeft de term ‘elektrische fiets’ in de zoekbalk van Google in en je surft wat rond, op zoek naar nuttige info. Plots verschijnt er her en der reclame over elektrische fietsen op het internet, in je sociale media enz. Dat komt omdat het algoritme je zoekgedrag oppikt en bijgevolg (betalende) advertenties toont die relevant zijn voor jouw zoekopdracht.

Niemand kent echter geheel de werking van Googles algoritmen. Bovendien veranderen deze razendsnel. We weten intussen wel dat Google van zaken houdt zoals:

  • betrouwbare websites met veel content
  • veel verkeer op je website
  • een duidelijk opgebouwde structuur
  • correcte informatie
  • een website die leeft: er wordt content toegevoegd of aangepast, er worden foto’s veranderd of bijgeplaatst, er verschijnt een maandelijkse blog enz.
  • veel relevante trefwoorden, backlinks en externe links

SEO Keywords

Om bovenaan tevoorschijn te komen in de zoekresultaten van Google heb je veel krachtige trefwoorden of keywords nodig. Maar wat is dat, een keyword?

Eerst en vooral kennen we de term ‘keywords’ ook als sleutelwoorden, trefwoorden of kernwoorden. De Engelse vorm ‘keyword’ is het meeste ingeburgerd.

Een keyword is een kernwoord dat de inhoud van een webpagina omvat. Google ‑of andere zoekmachines‑ gaat a.d.h.v. deze woorden websitepagina’s koppelen aan zoekresultaten. Daarom is het gebruik van deze woorden van groot belang als je wilt gaan inzetten op seo of zoekmachineoptimalisatie.

Concreet: je bent op zoek naar iets en dus ga je te rade bij Google. Hetgeen je in de zoekbalk van google intypt, is een keyword, bijv. ‘copywriter’. Je zal zelden zoeken op volledige, grammaticaal correcte zinnen. Je gaat je eerder beperken tot de kern van de zaak. Als het ingegeven woord één of meerdere keren voorkomt op een bepaalde webpagina zal de zoekmachine deze pagina’s hoger weergeven in het zoekresultaat dan pagina’s waar dat woord niet in terugkomt.

Zoekmachinealgoritmen kijken verder dan enkel het gebruik van keywords, maar het gebruik van kernwoorden is en blijft alvast een cruciale seo‑techniek, wat sommigen ook mogen beweren.

Verder maken we een onderscheid tussen short tail keywords en long tail keywords.

Bij short tail gebruik je slechts 1 keyword. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een copywriter, dan typ je ‘copywriter’ in de zoekbalk.

Gebruik je meer woorden, spreken we van long tail keywords. Denk bijvoorbeeld aan ‘technisch seo copywriter Limburg’. Met long tail keywords specifieer je hetgeen waarnaar je op zoek bent waardoor je relevantere resultaten krijgt.

SEO copywriting

SEO‑keyword research

Je hebt al ontdekt dat kwalitatieve content ‑of anders gezegd: duidelijke, relevante teksten op je website‑ een cruciaal aspect vormt voor de beoordeling van je website door Google. Het is belangrijk om doorgeen de teksten de juiste keywords te gebruiken om opgepikt te worden door Google. Maar hoe vinden we nu de juiste trefwoorden?

Keywords kom je te weten door het uitvoeren van een grondige zoekwoordenanalyse, zoekwoordenonderzoek of keyword research.

Keyword research levert je inzichten in het gedrag van gebruikers van zoekmachines.

Een zichzelf en zijn werk respecterende seo‑copywriter begint zijn werk nooit zonder een grondig zoekwoordenonderzoek. Ik dus ook niet 😉.

Een zoekwoordenanalyse toont ons hoe mensen zoeken op trefwoorden. Heb je, om op mijn pagina te belanden, gezocht op ‘copywriter’ of op ‘tekstschrijver’?

Een zoekwoordenanlyse biedt inzicht in meerdere aspecten:

  • het laat zien hoe internetgebruikers zoeken
  • het toont welke woorden daarbij gebruikt worden
  • het laat zien waarom er gezocht wordt op een bepaald trefwoord
SEO copywriting

Concurrentieanalyse

In de ene sector is de concurrentie al wat groter dan in de andere. Feit is dat we haast allemaal concurrenten hebben en dat in bepaalde branches concurrentie zelfs moordend kan zijn. Zaak is om je duidelijk te onderscheiden van je concurrenten. Maar dat weet iedereen, natuurlijk 😊.

Om je online naamsbekendheid, vindbaarheid te optimaliseren, zijn die onderscheidende factoren natuurlijk van levensbelang voor je onderneming. Dagelijks groeit het aantal websites of webshops in iedere branche. Wellicht wil je je concurrenten een stapje voor zijn als het gaat over online verkeer en online vindbaarheid. 

Inzetten op seo en andere marketingtools is dan ook een zeer slimme zet. Vergeet echter niet dat je hiervoor de juiste inzichten nodig hebt in de handel en wandel van concurrerende bedrijven. We willen namelijk hun strategie begrijpen en anticiperen op toekomstige acties.

Sta daarom eens stil bij volgende vragen:

  • Wie zijn mijn concurrenten op Google? Je zou ervan versteld staan tegen wie je het online dient op te nemen. Concurrentie komt soms uit onverwachte hoek 😊. Je online concurrenten kunnen andere bedrijven zijn van je offline concurrenten.
  • Met welke thema’s zetten ze zich in de markt? Misschien mikt jouw grootste concurrent wel op een heel ander marktsegment dan je dacht of blijkt die kleine(re) firma toch een geduchtere tegenstander dan gedacht.

Het regelmatig uitvoeren van een concurrentieanalyse leert ons  welke impact onze digitale strategie heeft op onze ranking ten opzichte van onze concurrenten.

Conclusie: Als we jouw website bovenaan in de zoekresultaten van Google willen krijgen, is het noodzakelijk om te weten op welke kernactiviteiten de concurrentie zich richt en hoe ze ranken op de door hun gebruikte trefwoorden in de zoekresultaten van Google.

Hoe ik te werk ga

Wanneer ik voor jou een lijst met keywords opstel, zal ik je eerst zélf 10 kernbegrippen vragen. Ik wil namelijk weten op welke woorden jij gevonden wilt worden. Jij kent jouw business als geen ander.

Jij levert mij daarom enkele belangrijke, vakspecifieke termen aan en ik doe de rest.

We bekijken jouw grootste online concurrenten en pikken hun strategie op. Nee, natuurlijk gaan we die strategie niet klakkeloos overnemen! Het bekijken van de aanpak van concurrenten leert ons veel over onze eigen business en dit zal ons helpen om de eigen online seo-strategie te verbeteren en te optimaliseren.
Keyword research nodig voor je website?

SEO copywriting

Let’s get technical
met TextUp Copywriting!