Copywriting

Copywriting is het schrijven van wervende teksten met commerciële doeleinden.

Belang van krachtige tekst

Duidelijke en correct geschreven content op je website, in je social-mediaberichten of in je mailings zijn van cruciaal belang.

Niet in het minst hangt je reputatie als ondernemer eraan vast. Een websitebezoeker vormt zich onbewust een eerste indruk van je website. Dat beeld wordt bepaald door de visuele aspecten van de site en door de inhoud. Een slordig geschreven tekst of een onsamenhangend geheel zullen bij de lezer een minder aantrekkelijk indruk van jouw business nalaten.

Een minstens even belangrijk aspect is het aantrekken van de juiste klanten (en liefst ook veel klanten 😊). Teksten die hierin slagen, voldoen aan volgende eigenschappen:

  • de klant begrijpt waarover het gaat
  • de tekst is relevant
  • de tekst spoort aan tot (verder) lezen
  • de tekst triggert om in te gaan op de call to action (cta)
  • de tekst is in het correct en foutloos Nederlands geschreven

Copywriting

Zoals we al zeiden: copywriting is het schrijven van wervende teksten. D.m.v. aantrekkelijke, vlot geschreven taal willen we de lezer aanzetten tot actie. Vaak gevraagde call to actions zijn het inschrijven op een nieuwsbrief, het bezoeken van een websitepagina, contact opnemen enz. In de ideale wereld gaat het om het kopen van een product. Dat is tenslotte het uiteindelijke doel.

Copywriting ‑niet in het minst seo‑copywriting‑ wint de laatste jaren enorm aan populariteit. Vandaag gaan we vaak online op zoek naar (informatie over) hetgeen we nodig hebben. Daarom is copywriting vooral online van groot belang. Copywriting wordt evenwel ook offline ingezet. Denk hierbij aan een reclamefolder of een flyer.

Krachtige copywriting of copy zorgt ervoor dat de lezer in zo weinig mogelijk woorden alle nuttige info vindt over een product of dienst. Bovendien moet de lezer of klant zich aangesproken voelen door hetgeen er geschreven staat zodat hij of zij graag bij je wilt kopen of tenminste tot een andere actie overgaat (bijvoorbeeld een offerte aanvragen, inschrijven voor je nieuwsbrief, een e‑mail sturen, enz.).

Klinkt eenvoudig, niet?

Wel, er komt meer bij kijken dan je denkt. Er zijn, naast een grenzeloze liefde voor schrijven en taal, bepaalde technieken nodig om sterke, krachtige en aantrekkelijke content te creëren. Zeker voor ondernemers in technische beroepen zorgt dit voor uitdagingen.

Of het nu online of offline gebeurt: kunst is om beknopt maar volledig alle krachtlijnen van je product of dienst uit te zetten. Op die manier is én blijft de lezer geboeid door wat hij over je product of dienst te zien krijgt. De bedoeling van boeiende, p(l)akkende tekst is het triggeren van klanten en hen te overtuigen om de gevraagde call to action uit te voeren. Moraal van het verhaal: duidelijke, attractieve en allesomvattende copy is een doordachte actie binnen een krachtig en efficiënt marketingplan.

Copywriter

Een copywriter is iemand die teksten schrijft.

Een copywriter is echter niet zomaar een tekstschrijver. Iemand die bijvoorbeeld een roman of een persbericht schrijft, is ook een tekstschrijver.

Een copywriter is een tekstschrijver die is gespecialiseerd in het schrijven van teksten met als doel de lezer tot actie aan te zetten: naar een website of websitepagina gaan, contact opnemen, een e-book downloaden, inschrijven voor een nieuwsbrief enz. Hetgeen een copywriter schrijft, is uiteindelijk gericht op commerciële doeleinden.

De ultieme actie of ‘call to action’ die we als copywriter willen bekomen, is dat een klant overgaat tot kopen.

Wil je een copywriter onder de arm nemen?

Let’s get technical
met TextUp Copywriting!