Pitchen: de ene lijkt ervoor geboren, terwijl de andere het Spaans benauwd krijgt als hij of zij het woord hoort.

Toch is het voor ieder van ons belangrijk want als ondernemer vertel je vaak en graag over je business. Zeker als je frequent netwerkt, is een goeie pitch onontbeerlijk.

Als je prospecten wil informeren over je business doe je dat maar beter doordacht en to‑the‑point. Om te vermijden dat je mensen bestookt met een uren durend relaas, bereid je best een krachtige, korte pitch voor.

Wat is een pitch?

We gebruiken deze term te pas en te onpas. Maar wat is dat nu net, een pitch?

Een pitch is een korte boodschap met een duidelijk doel.

In een pitch geef je bepaalde informatie met als bedoeling bij de ontvanger van deze boodschap een reactie uit te lokken. Een pitch is a.h.w. de ‘gesproken’ variant van copywriting.

Een pitch is dus een korte uiteenzetting waarmee je een bepaalde actie of een specifiek doel wilt bekomen. Doelen of acties kunnen erg uiteenlopend zijn: iemand informeren, iemand van je idee overtuigen, een investering binnenhalen, je prospect warm maken om je product te kopen maar evengoed het overhalen van je partner om vanavond uit eten te gaan i.p.v. te koken.

Een pitch kan dus eender wat zijn: als het maar een kort verhaal is met een doel als beoogde actie.

Uiteraard gaan we in dit artikel enkel de zakelijke pitch bespreken 😊.

Kenmerken van een goeie pitch

Om, net zoals bij copywriting, een pitch met impact de wereld in de sturen, voldoet deze best aan een aantal criteria. Deze lijsten we hier graag even voor je op:

  • Je pitch is kort. Ze duurt maximaal 1 tot 2 minuten.
  • Blijf bij de essentie. Anders schend je meteen bovenstaand punt.
  • Pimp je (korte) verhaal met voorbeelden. Vermijd dat je droge troep voor iemands voeten gooit. Zorg dat de ontvanger van je boodschap geboeid is door hetgeen je te zeggen hebt.
  • Vertel een verhaal. Enkel met een logische opbouw hou je je publiek bij de boodschap en het uiteindelijke doel.
  • Vergeet je kernboodschap niet. Dit is één zin die je pitch krachtig samenvat. Deze kernboodschap hangt vanzelfsprekend samen met het doel van je pitch.
  • De call‑to‑action sluit je pitch af. Hier verwoord je het uiteindelijke doel van je pitch. Surf naar de site, download een e-book, neem contact op of gewoon: koop een product. Dit laatste wordt idealiter op een meer commerciële wijze verwoord 😉.

Pitch voorbereiden

Voldoet je pitch aan bovenstaande criteria? Mooi zo! Je hebt alvast een pakkend verhaal waarmee je prospecten informeert en sensibiliseert.

Toch zijn er nog enkele zaken die je zullen helpen om ook in de praktijk de kracht in je pitch aan de dag te leggen:

  • Schrijf je pitch uit. Klinkt evident, maar dat is het allesbehalve. Als je je boodschap geschreven ziet staan, zie je de kracht of net de zwakte van je boodschap en stuur je makkelijker bij.
  • Oefen je pitch voor de spiegel of voor vrienden. Door deze alvast even te oefenen op vertrouwd terrein, win je aan zelfzekerheid en dat zal je natuurlijk uitstralen naar je publiek of je prospect.
  • Vraag feedback. Voortgaand op vorige tip: vraag feedback aan de ontvanger van je boodschap. Zij kunnen je voorzien van eerlijke commentaren die je zullen helpen om je boodschap bij te sturen en kracht bij te zetten.

Actie!

Staat je pitch op punt? Goed zo! Je bent klaar om je boodschap de wereld in te sturen en het publiek te informeren over je product of dienst.

Maar ook indien je nog niet 100% overtuigd bent van je boodschap, is oefening en herhaling de beste leermeester. Leer uit je fouten en van de feedback die je vraagt of spontaan krijgt. Zo zal het pitchen keer op keer beter gaan.

Yes, you can do it!

Hulp nodig bij het schrijven van je pitch? Ik help je graag!

Let’s get technical
samen met Text Up!