Proof reading
Proof reading betekent niet meer dan het nalezen van schrijfsels en het corrigeren van schrijf‑, taal‑ en grammaticafouten. We kijken of alles 1 mooi geheel vormt en of er structuur in de tekst zit. We schrappen overbodige woorden en zinnen, passen een juiste interpunctie toe (lees: we zetten punten en komma’s waar het hoort en we schrappen ze waar het niet hoort) en checken op een vlotte leesbaarheid.
Content zonder taal- en schrijffouten is vandaag moeilijk te vinden. Nochtans is correct geschreven content belangrijk voor het professioneel imago.
Ga jij vol vertrouwen in zee met iemand die nonchalant met zijn geschreven content omgaat? Persoonlijk betrap ik mezelf op volgende denkwijze: “Als zijn/haar werk is zoals hij/zij schrijft…” Ik weet het wel: het is niet helemaal netjes. Niet iedereen is even gedreven in het schrijven en doet uiteraard geen afbreuk aan zijn/haar competenties.
Dit bewijst wel dat een eerste indruk cruciaal is.
Elke eerste indruk is bepalend, of deze nu visueel, auditief of via geschreven taal is. Zorg daarom voor foutloze schrijfsels. Dat is het begin van een vertrouwensbasis met (potentiële) klanten en/of andere relaties. Natuurlijk heeft iedereen andere talenten (gelukkig maar!). Als je zelf niet zo’n vlotte pen hebt of je hebt ronduit een hekel aan schrijven, doe dan beroep op een professional. We gaan toch ook naar de dokter als we ziek zijn en naar een garagist om de auto te laten checken?
Om je content vitaal en gezond te houden, doe je beroep op een copywriter of tekst editor. Op die manier kom ook jij met een professioneel imago naar buiten.