Of je nu éénmanszaak hebt of een grote bv: het is voor iedereen cruciaal om zichtbaar te zijn met je bedrijf, in welke branche je je ook bevindt.
Klanten kunnen immers pas bij je kopen als ze weten dat je bestaat.
Maar hoe doe je dat, zichtbaar zijn? In dit blog belicht ik 5 doeltreffende manieren om je zichtbaarheid een boost te geven.
Zichtbaarheid: wat betekent dat?
Laten we even beginnen bij het begin. Wat betekent dat precies, zichtbaar zijn?
Zichtbaar zijn betekent simpelweg vindbaar zijn op het internet. Potentiële klanten of leads moeten je makkelijk weten te vinden of bij jou terechtkomen als ze een bepaalde zoekterm ingeven in een zoekmachine zoals Google.
Vandaag is online vindbaarheid een absolute must voor je bedrijf. Waar je vroeger pronkte met een mooie etalage in de straat, doen bedrijven dat vandaag online (zelfs als ze ook een echte winkel hebben met een echte mooie etalage 😊). Inzetten op zichtbaarheid is dus vooral online van belang. Eerlijk: wie gaat er vandaag nu niet online op zoek naar het antwoord op een vraag?
Toch bijten we graag de spits af met een eerste knaller van een offline-tool.
Tool 1: Netwerken werkt!
Jawel, de sleutel tot bekendheid en vindbaarheid is: netwerken! Kom naar buiten en vertel wie je bent, wat je doet en waarom je doet wat je doet. Ontmoet andere ondernemers, wissel ideeën en ervaringen uit, help mekaar en breid zo je netwerk uit. Je staat versteld van de mond-aan-mondreclame die d.m.v. netwerken rondgaat. Je vindt vandaag talloze online én offline netwerkinitiatieven. Sommige zijn gratis, andere betalend. Zaak is om, als je gaat netwerken, een krachtige pitch klaar te hebben.
Tool 2: je website als onweerstaanbare etalage
Vandaag heeft iedereen een website. Logisch: zonder website red je ’t vandaag niet meer in ondernemersland. Wanneer we op zoek zijn naar een product of dienst, gaan we te rade bij Google of een andere zoekmachine. De resultaten die getoond worden, zijn (pagina’s van) websites. Kortom: voorzie je bedrijf van een fraaie website zodat geïnteresseerden info over jou, je product en/of je dienst terugvinden.
Bedenk een huisstijl die bij jezelf en je businessactiviteit past en ga hiermee aan de slag. Wees consequent in deze huisstijl. Hij zal mettertijd je handelsmerk worden. Mensen gaan je op den duur herkennen aan je typische huisstijl. Denk hier dus goed over na en kies doordacht voor bepaalde kleuren, symbolen enz.
Veel toeters en bellen aan je site? Zeker niet nodig! Maak er vooral iets van dat bij je past. Leg authenticiteit in de look & feel van je site. Het zal je eveneens helpen om de juiste klanten aan te trekken. Hulp nodig bij dit alles? Hier vind je alle hulp die je nodig hebt.
Tool 3: seo of zoekmachineoptimalisatie
Seo is vandaag een krachtige marketingtool die erg aan populariteit wint. Search engine optimalisation of zoekmachineoptimalisatie helpt je om bovenaan de zoekresultaten van Google (of een andere zoekmachine) te verschijnen zonder hiervoor te moeten betalen.
Er zijn miljarden websites online. Google kan onmogelijk alle relevante zoekresultaten tonen, laat staan ze bovenaan plaatsen. Nochtans is verschijnen op die eerste pagina(‘s) essentieel. Jij gaat toch ook niet tot de twintigste pagina op zoek naar een pizzabezorger of een nieuwe foundation?
De eerste pagina van de zoekresultaten is dus erg gegeerd. Om daar terecht te komen, kan je ofwel inzetten op een betalende advertentie (dat heet dan sea: search engine advertising) maar je kan ook gratis oftewel organisch bovenaan de zoekresultaten verschijnen d.m.v. het toepassen van een aantal seo-technieken. Naast deze technieken is ook de opbouw van je website erg van belang. De structuur van je website moet logisch zijn, de content op je website moet relevant zijn en je site moet snel zijn. Ik help je graag een handje met al je seo‑issues.
Tool 4: hou sociale media te vriend
Of je nu wilt of niet: sociale media zoals Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter zijn vandaag belangrijke bronnen voor de zichtbaarheid van je business. Het is zaak om regelmatig van je te laten horen op deze platformen. Denk bijvoorbeeld aan 3 posts per week. De regelmaat is echter belangrijker dan het aantal posts. Gelukkig valt dit grotendeels te automatiseren of kan je dit makkelijk uitbesteden.
Tool 5: blog en vlog erop los
Deze tool hangt samen met tool 2, 3 en 4. Schrijf blogs of maak vlogs (of doe beide 😊) en plaats ze op je website en sociale media. Zo vang je meerdere vliegen in één klap! Bovendien gebruik je een blog, die normaliter gemiddeld 600-800 woorden lang is, makkelijk voor sociale‑mediaberichten. Een post op Facebook of Instagram is namelijk veel korter dan een blog. Door het schrijven van een langer artikel creëer je dus makkelijker meerdere berichten die je plaatst op allerlei kanalen. Belangrijk: deel je berichten zodat ze makkelijk rond gaan. Vermeld in een social‑mediabericht zeker ook je website in de vorm van een call-to-action. Externe links naar je website zijn erg goed voor je zichtbaarheid!
Meer weten over online zichtbaarheid? Let’s have a great talk!