Wellicht heb je al van deze term gehoord.

In de sales, of in het algemeen binnen het ondernemerschap, is het een gekend fenomeen.

Kort gezegd komt het erop neer dat het proces van koude prospect tot tevreden klant wordt samengevat in deze term. Om van een koude prospect een tevreden klant te maken, dienen namelijk enkele fases doorlopen te worden. In dit blog wil ik het graag met je hebben over dit proces en het belang van elke fase in het ontstaan van een gefundeerde, langdurige klantenrelatie.

Klant leert jou en je business kennen

Alvorens iemand bij je kan kopen, moet die persoon of dat bedrijf weten dat je bestaat en dat je een product of dienst levert dat hij of zij nodig heeft. Kortom: een prospect moet jou eerst kennen. Daarom is de kracht van herhaling in dit proces erg van belang. Door herhaling ontstaat herkenning en gaan mensen je herinneren. Ze hebben misschien niet meteen nood aan jouw product of dienst maar ze weten wie je bent en wat je te bieden hebt.

Belangrijke acties om herhaling in de hand te werken zijn bijvoorbeeld:

  • een maandelijkse nieuwsbrief
  • social-mediaberichten op vaste tijdstippen en met een bepaalde regelmaat
  • een maandelijkse blog op je website 😉

Hanteer hierbij zeker je typische huisstijl. Deze zal je helpen om de herkenning bij je prospecten in de hand te werken en vast te houden.

Klant heeft sympathie voor je

Als je goed inzet op zichtbaarheid en herhaling gaan klanten je beter leren kennen.

Ze gaan een beter inzicht krijgen in je aanbod maar ook in wie je bent als persoon. Zeker als je volop inzet op vlogs of webinars gaan klanten ook echt een gezicht op je kleven. Na verloop van tijd zal er bij bepaalde klanten sympathie voor je ontstaan. Ze gaan dingen die je vertelt bij zichzelf herkennen. Ze gaan zich met bepaalde eigenschappen of interesses vereenzelvigen.

Waarom doen gladde verkopers zoveel moeite om sympathiek gevonden te worden, denk je? 😉  Zij zijn zich erg bewust van het belang van dit proces.

Klant vertrouwt je

Mensen kennen je en een (hopelijk enorm) deel ervan vindt jou ook nog eens erg sympathiek. Fijn, toch? Zeker! Maar er is nog een laatste cruciale stap in dit hele proces: vertrouwen krijgen.

Klanten moeten vertrouwen hebben in je alvorens ze zaken met je zullen doen. Hoe je dat vertrouwen dan wel wint? Enkele tips:

  • Verzamel testimonials op je website.
  • Vraag positieve referenties uit je netwerk of beter: het netwerk van je klant. Mond-aan-mondreclame is een erg sterke marketingtool die nog al te vaak wordt onderschat.
  • Google heeft alvast vertrouwen in je als je veel interne en externe links hebt op je site. Google pikt die op en ziet dat als een vorm van kredietwaardigheid. Als Google vertrouwen in je heeft en je bovenaan de zoekresultaten toont, zal een prospect dat ook vertrouwen geven. Meer weten? Hier vind je alle info.

Sterke klantenrelatie

Als je dit hele proces doorlopen hebt, ben je van een koude lead een (bijna-) trouwe klant gemaakt! Allemaal goed en wel, maar je klant heeft nog steeds niet bij je gekocht! Da’s perfect mogelijk want niet elke klant of prospect heeft onmiddellijk een koopbehoefte.

Maar!

Wanneer de koopbehoefte ontstaat, heb je prijs!

Vroeg of laat gaan mensen warm lopen voor je product of dienst of dienen ze noodgedwongen gebruik te maken van jouw aanbod (afhankelijk van je business, natuurlijk). Dan sta jij op de eerste rij om hun probleem of behoefte in te willigen! Dat is de kracht van dit hele proces.

Als mensen op zoek zijn naar een product of dienst en ze kennen iemand met dat aanbod gaan ze heus niet verder op zoek naar alternatieven. Ze kennen jou intussen, vinden je een toffe griet of knul en hebben vertrouwen in jou en je aanbod. Waarom zouden ze het risico nemen om bij iemand te kopen die ze amper kennen, laat staan vertrouwen?

Eens een prospect bij je gekocht heeft en je hebt ‘m weten om te toveren tot een tevreden klant, is een sterke klantenrelatie geboren.

Je hebt eenmalige klanten en terugkerende klanten. Ook dat is weer afhankelijk van je aanbod. Een eenmalige klant is even waardevol als een terugkerende klant.

We zeiden het al: onderschat de impact van mond-aan-mondreclame niet. Ook klanten die slechts één keertje bij je kochten, hebben mogelijk een grote impact op je kredietwaardigheid bij potentiële nieuwe klanten.

Meer weten over sterke klantenbinding? Let’s have a call!

Let’s get technical
samen met Text Up!