Vandaag wil ik het graag met je hebben over partnerships.

Waaraan denk jij als je het woord ‘partnership’ hoort? Wellicht komen er termen als ‘samenwerken’ of ‘groeien’ in je op. Laat het mij gerust weten via een berichtje!

Concullega?

Denk je ook aan de term ‘concurrentie’ als je het woord ‘partnership’ hoort? Of, zoals men dat tegenwoordig zo mooi zegt, ‘concullega’? Eerlijk gezegd: ik vind ‘concurrentie’, en alle aanverwanten, een vies woord. Het heeft een negatieve bijklank.

Als ik aan concurrentie denk, voel ik me triest worden. Dan denk ik aan wedijver, competitie en vooral: schaarste.

Schaarste

Hoezo, schaarste?

Wel, een concurrent wil vooral alles voor zichzelf. Hij is bang dat jij met ‘zijn’ business gaat lopen waardoor hij minder business heeft. Hij ziet jou als een bedreiging. Het liefst van al wil hij dat je ophoudt met je business of hij zal insinueren dat je minder goed bent in je business dan hij om potentiële klanten af te schrikken. Sommige concurrenten gaan ver om de ander onderuit te halen of in een slecht daglicht te stellen.

Concurrenten zijn bang dat jij met hun klanten aan de haal gaat zodat zij geen business meer hebben.

Laten we eens even stilstaan bij deze zin.

Als je hem vaak genoeg leest, voel je de absurditeit ervan. Alsof er niet genoeg business is, alsof we leven in een wereld van schaarste.

Wel, lieve lezer, ik kan je bij deze geruststellen: Er is genoeg koek voor iedereen.

Onderscheidende factoren

Je hebt ongetwijfeld al gehoord van onderscheidende factoren of USP’s (Unique Selling Points). Als je je USP’s duidelijk en krachtig naar buiten brengt, zullen de juiste klanten jou vinden. Jouw ideale klant is dus niet noodzakelijk de ideale klant van jouw zogenaamde concurrent.

Je legt andere accenten, spreekt een andere niche aan of hanteert een andere techniek of aanpak.

What about me?

Hoe pas je deze visie nu toe op je eigen business? Wel, pas mijn voorbeeld hieronder toe op jouw business.

Er zijn heel veel copywriters. Ik hoop dat velen mij volgen in wat ik doe en misschien zelfs inspiratie putten uit wat ik doe of zeg. Want in plaats van hierdoor geïntimideerd te zijn, ben ik juist trots! Dat betekent dat ik goed bezig ben of dat ik dingen doe die zij ook goed of interessant vinden.

Als ze mij wijzen op fouten of me het gevoel geven dat ik niet goed ben, zie ik dit als een leerschool. Zeg me gerust wàt niet goed is! Dan leer ik eruit en word ik nog beter! Ik verzeker je dat het veelal stil wordt aan de andere kant. Tenzij…

Partnership

Tenzij je een partner hebt gevonden in de plaats van een concurrent!

Indien je bij elkaar de USP’s erkent en in de verf zet, vormen jullie een ijzersterk team! Je bundelt de krachten om samen tot een topproduct of topdienst te komen. Sterker nog: je vergroot je klantenbereik doordat je meerdere USP’s naar buiten brengt die dus meer klanten aantrekken.

Win-win

Partnerships zijn dus pure win-win! Iedereen wordt er beter van en niet in het minst de klant. Hij kan immers rekenen op de beste expertise. Een mens kan nu eenmaal niet in alles gespecialiseerd zijn.

Weet dus goed wat je specialisatie is en wat niet en zoek voor dat laatste naar de juiste partners om de krachten te bundelen!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van je technische content? Of wil je nagaan of wij een sterk team kunnen vormen voor onze klanten? Ik verneem het graag in een vrijblijvend gesprek.

Let’s get technical
samen met Text Up!